Wednesday, September 2, 2009

Jalan-jalan kat Melaka

Gambar ni kat dalam pintu gerbang kota A Famosa. Kubu yang lain telah dirobohkan oleh British apabila mereka datang ke negara ini. Hanya pintu gerbag ini sahaja yang tinggal.

Melihat pintu gerbang ini, mengingatkan umi terhadap kekejaman Alfonso de Albuqueque terhadap orang Islam di Melaka. Alfonso ini juga telah merancang untuk mencuri jasad Rasulullah s.a.w semata-mata untuk mengugut khalifah kerajaan Islam tunduk kepada pemerintahan Kristian.

Meriam tinggalan Portugis. Meninggalkan 1001 kekejaman mereka. Nak tau? Kubu A Famosa yang dibina tu (sebelah abi, tak nampak dalam gambar) adalah hasil runtuhan masjid-masjid sekitar Melaka.


Anak Umi si Nur Ainul Mardhiah dah tak larat nak jalan. Abi terpaksa dukung sebab siri penjelajahan belum selesai lagi. Di puncak Bukit St Paul. Belakang kami tu adalah patung St Xavier yang dah terputus tangannya akibat kena serpihan bom masa Perang Dunia ke 2.








Kuat betul abi dan anak-anak Umi angkat kapal terbang... Yo!











Ni kat kepala kereta api lama. Sebenarnya dah kepenatan meround satu Banda Hilir. Mendedahkan anak-anak umi tentang pentingnya sejarah untuk hidup bebas dan merdeka... MERDEKA!













2 comments:

  1. sonok jenjalan yer..tak ingat kawan dah tu. tapi bagus la. very informatif.. yang tak tau pun jadik tau...hehe..buta sejarah tol la aku ni

    ReplyDelete
  2. Heh... Tu la rerajin le jenjalan kat Malaysia. Macam-macam ada.

    ReplyDelete